معرفی و تاریخچه آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار، پادشاه بزرگ و باشکوه ایران زمین در عهد افشاریه، جزو مجموعه باغ موزه نادری و یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی مشهد میباشد که همه ساله مورد استقبال مسافران زیادی در داخل و خارج از کشور قرار میگیرد؛ شما نیز میتوانید با بهره گیری از تور زمینی مشهد، از این مکان فوق العاده و تاریخی دیدن کنید و با گوشه ای از تاریخ این مرز و بوم آشنا شوید.

طبق دستور نادرشاه افشار، در خیابان بالا مشهد مجاور چهار باغ شاهی و رو به روی حرم مطهر امام هشتم (ع)، آرامگاه کوچکی از خشت و گل برای او ساخته شد؛ تا این که در اواخر عهد قاجار، قوام السلطنه تصمیم گرفت آرامگاه تازه ای برای او بسازد که در محل یکی از مقابر ویران شده نادری قرار داشت سپس استخوان هایش را از تهران به مقبره مربوطه منتقل کردند؛ این آرامگاه تا سال 1335 برپا بود تا جایی که انجمن آثار ملی ایران تصمیم به ساخت دوباره یک مقبره زیبا و ارجمند در شأن مقام نادرشاه افشار گرفت که یک سال بعد این پروژه با همت و تلاش این انجمن شروع شد و در سال 1342 به پایان رسید که با حضور محمدرضا پهلوی در باغ نادری بازگشایی شد.

آرامگاه نادرشاه افشار اکنون از دو تالار موزه تشکیل شده است و در قسمت مرکزی آرامگاه نادرشاه افشار قرار گرفته است؛ یکی از این تالارها موزه اسلحه های دوران مختلف ایران و دیگری موزه اسلحه ها و آثار مربوط به دوران نادرشاه افشار میباشد.  

در مجموعه تاریخی باغ موزه نادری چه میگذرد؟؟؟

اگر مستقیماً وارد آرامگاه نادرشاه افشار شویم، با سکویی 12 پله ای، محل گور، پوششی خیمه مانند روی گور و سکویی مرتفع در مجاور آن مواجه میشویم. از دیگر آثاری که در فضای آرامگاه مشاهده میکنیم، مجسمه باابهت نادرشاه افشار سوار بر اسب میباشد و چند تن از سربازانش که بر فراز یک سنگ مرتفع به وسیله مجسمه ساز مشهور، ابوالحسن صدیقی بنا شده است. یک غرفه کتاب ی در این موزه قابل دیده میشود.


جنس آرامگاه نادرشاه افشار از چه سنگ هایی میباشد؟

مصالح این مقبره عمدتاً از سنگ های سخت گرانیت مجموعه کوهسنگی مشهد انتخاب شده است؛ نادرشاه افشار در چادر عشایری زاده و کشته شده است؛ پس پوشش آرامگاه او مثل چادر عشایری میباشد؛ همچنین برای تداعی بهتر قتل نادرشاه در چادر، دیوارهای داخلی آرامگاه پوششی از نوع سنگ های مرمر اخرایی رنگ مراغه ای دارند.

در موزه های این مجموعه چه آثاری جای گرفتند؟

در یکی از تالارها، با انواع اسلحه، پوشاک نظامیان دوره افشاریه، آلات سوارکاری مثل زین و برگ اسب از دوره افشاریه تا قاجاریه، دو تابلوی نقاشی مربوط به نادرشاه و صحنه هایی از جنگ مثل جنگ کرنال، چند نسخه خطی نفیس از تاریخ جهانگشا نادری و همچنین دو شمشیر متعلق به نادرشاه افشار دیده میشود؛ یکی از این دو شمشیر روی آن واژه السلطان نادر نگارش شده است و دیگری که روز تاجگذاری نادرشاه در دشت مغان از طرف ملت ایران به وی هدیه شده است یک بیت شهر حک شده در بر دارد که عبارت است از:

هست سلطان بر سلاطین جهان                                                                      شاه شاهان نادر صاحب قران


در تالار دیگر، شما با برخی اطلاعات تاریخی درباره نوع زندگی نادرشاه افشار و کلنل محمدتقی خان پسیان، سردار خراسان آشنا میشوید؛ البته آرامگاه این سردار در گوشه شمالی آرامگاه نادر جای گرفته است.

نشانی آرامگاه نادرشاه افشار

مشهد، چهارراه شهدا، آرامگاه نادرشاه افشار، موزه نادر

 

  


درباره مشهد نادرشاه ,آرامگاه ,افشار ,موزه ,مشهد ,نادری ,نادرشاه افشار ,آرامگاه نادرشاه ,نادرشاه افشار، ,چادر عشایری ,موزه اسلحه ,آرامگاه نادرشاه افشار ,آرا منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

Rank2Game کانال و گروه ازدواج موقت و صیغه یابی سارینا مهندس بهرام گلمرادی amanbehruozi چگونه می توان محیط مدرسه را به محیطی با نشاط وشاد تبدیل نمود. تراوشات یک ذهن پریود ایران کازمد - فروشگاه محصولات آرایشی بهداشتی دست ساز، ارگانیک و گیاهی راهنمای تنظیم دادخواست و شکوائیه